p
Showing posts with label resepi. Show all posts
Showing posts with label resepi. Show all posts

30 June 2014

Cadangan Resepi dan Menu 30 Hari Ramadhan

Assalamualaikum
salam sejahtera

Sebenarnya, cadangan menu ini saya dapat daripada copy paste from rakan-rakan. Hihi. Uols pun mesti pernah baca kan. But its okay. Ingin saya kongsikan di laman blog saya ni juga untuk dijadikan panduan di masa akan datang. Hihi. 

Selamat mencuba

Nyum nyum

Menu: 

1. Ayam Panggang Bermadu
2. Udang Masak Serai Wangi
3. Ikan Siakap Kukus
4. Ikan Masak Berlada
5. Ikan Kerapu Masak Asam Manis
6. Ayam Masak Cendawan Ala Cina
7. Pajeri Nenas
8. Mee Hailam
9. Ketam Bertelur
10. Ayam Kepak Masak Minyak Bijan
11. Nehari (Kari Kambing Kashmir)
12. Ikan Tiga Rasa
13. Ikan Pari Lemas!!!!
14. Tandoori Kurau
15. Tom Yam
16. Nasi Ayam Hakka
17. Mee Rebus
18. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
19. Ayam Golek Seri Pahang
20. Kari Kepala Ikan
21. Black Pepper Steak
22. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
23. Asam Pedas Tumis (Melaka)
24. Soto Ayam
25. Nasi Paprik
26. Nasi Dagang
27. Mee Bandung Muar (resepi asli Muar)
28. Gulai nenas ikan kering orang utara
29. Ayam Bercili masak ketumbar
30. Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style

________________________________________

Ayam Panggang Bermadu 

 
Bahan-bahan:
1kg kepak ayam
1 senduk besar minyak bijan
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi )
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi)
sedikit garam secukup rasa 


Cara memasak: 


Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu.....
atas
________________________________________
Udang Masak Serai Wangi
Bahan-bahan:
600 gm udang harimau - digoreng setengah masak
4 batang serai
100 gm cili kering
100 gm bawang merah
100 gm cili merah
70 gm bawang putih
70 gm halia muda
3 sudu besar pati asam jawa
30 gm belacan bakar
100 gm pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:
1. Kisar halus serai, cili kering, bawang merah, cili merah, bawang putih dan halia muda.
2. Tumis hingga wangi dan masukkan air asam jawa dan sedikit santan cair.
3. Masak atas api sederhana hingga kuah pekat
4. Masukkan pati santan dan udang.
5. Masak hingga naik bau.
atas
________________________________________
Ikan Siakap Kukus 
Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap sederhana besar
3 sudu besar sos tiram
2 susu besar sos cili
2 susu besar sos tomato
1 sudu gula
4cm halia - dimayang
3 ulas bawang putih - dimayang
3 ulas bawang besar - dimayang
3 tangkai daun sup(saderi)
1/2 biji limau nipis
garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Cuci ikan dan belah dua jangan sampai putus lumur garam dan gula (kurangkan jika tak suka manis).
2. Masukkan ikan dalam pinggan bujur, tabur bahan yang dimayang tadi.
3. Tuang ketiga-tiga sos tadi.
4. Kukus selama 10minit (hingga masak). tabur hirisan daun sup tadi dan perah limau diatasnya.
atas
________________________________________
Ikan Masak Berlada 
Bahan-bahan:
3 ~ 4 ekor ikan sembilang
10 biji cili merah - dikisar
2 batang serai - dititik
1 ulas bawang besar - dimayang kasar
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
air limau kasturi
sedikit garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:

1. Ikan disiang, lumurkan dengan garam dan kunyit. Goreng dan ketepikan.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama tumiskan bawang putih dan halia yang telah ditumbuk tadi. Bila dah berbau harum (garing) masukkan cili merah yang telah dikisar, garam dan gula, kacau dan biar sampai pecah minyak.
3. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan gaul hingga sebati. Masukkan bawang besar yang dimayang kasar, kacau hingga agak layu.
4. Curahkan air perahan limau kasturi sebelum dihidangkan.
atas
________________________________________
Ikan Kerapu Masak Asam Manis 
Bahan-bahan A:
1 ekor ikan kerapu
120gram tepung jagung
1 biji telur ayam
Sedikit minyak
(untuk goreng)
Garam secukup rasa
Bahan-bahan B:
5 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
3cm halia
1 batang serai - dititik
1 helai daun pandan
3 sudu cili sos
1 sudu cili giling
Sedikit kunyit hidup
3 sudu tomato sos
3 cawan air
Sedikit cuka masak
Garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Gaulkan bahan-bahan $b!f (ba $b!g (b dan goreng hingga rangup.
2. Untuk sosnya,panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang merah, halia, daun Pandan dan serai sehingga bau naik.
3. Masukkan cili giling dan kunyit.kacau sehingga naik minyak.
4. Masukkan air, tomato sos,cili sos dan bahan perasa.kacau sehingga mendidih. Tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng.
5. Gorengkan bahan-bahan taburan dengan sedikit minyak ke atas hidangan tadi.

Untuk hiasan:
Bawang besar, cili merah, gree pepper, nanas dan timun.


atas
________________________________________
Ayam Masak Cendawan Ala Cina
Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
8 keping Cendawan hitam - direndam 1/2 jam
1 inci halia - dihiris
1 biji bawang besar - dihiris
6 ulas bawang putih - dicincang
4 ~ 5 tangkai cili padi
Sedikit kicap lemak manis
Sedikit sos tiram
Cara memasak:

1. Ayam dibasuh dan dipotong kecil2. Cendawan yang dah lembut ditoskan, buang tangkainya dan dipotong 4 (memanjang).
2. Panaskan minyak dan tumis halia. Bila dah naik bau (halia dah kekuningan) angkat halia dan buang. Kalau tak buang pun tak apa.
3. Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Tumis hingga naik bau baru masukkan ayam. Kacau sekejap.
4. Masukkan kicap dan sos tiram. Kuantiti kicap terpulang. Tak payah letak garam sebab sos tiram dah memang masin. Kalau untuk yang kuat masin, bolehlah letak garam sedikit. Kacau.
5. Selepas tu, masukkan air secukupnya (dalam 2 cawan biasa).
6. Bila dah mendidih baru masukkan cendawan. Kecilkan api dan biarkan hingga kuahnya pekat. (biasanya dalam 10 hingga 15 minit).

atas
________________________________________
Pajeri Nenas 
Bahan-bahan:
Rempah tumis (Kulit kayu manis,bunga lawang, pelaga)
Sedikit serbuk kunyit
4 biji bawang merah ]
2 biji bawang putih ] Dihiris memanjang
Biji sawi
gula sikit
garam secukup rasa
Lada merah/&hijau dibelah memanjang (jgn sampai putus)
Nenas dipotong bulat dan 4, rebuskan dan ditoskan air
Cara memasak:

1. Tumiskan rempah tumis tadi masukkan bawang merah dan putih, bila naik bau masukle serbuk kunyit.
2. Kemudian masuk nenas yg dah siap tos tu, gula sikit dan garam secukup rasa.
3. lepas tu masukla pulak lada dan biji sawi (masa masuk lada nie tk usahle sampai lunyai pulak-golek-golekkan ajele kat dlm kuali tu sikit-sikit).

atas
________________________________________
Mee Hailam 
Bahan-bahan:
1 kg mee/kueh teow/mee hoon (6/8 orang)
6 biji bawang putih (tumbuk/penyekkan)
rencah ayam/udang/sotong
sos tiram
garam secukup rasa
6 biji cili api
3 sudu besar tepung jagung (cairkan dalam setengah cawan air sejuk)
sayur (kobis bunga/sawi/carrot/baby corn)
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang putih dan cili api.
2. Kalau dah garing letakan rencah, kemudian letak air 3 cawan dan garam secukupnya.
3. Masukkan sos tiram setengah botol kecil.
4. Kemudian masukkan air tepung jagung utk pekatkan kuah.
5. Masukkan sayur2 an dan mee.
atas
________________________________________
Ketam Bertelur 
Bahan-bahan:
2 ekor ketam yang agak besar dibuang kulit yang keras tu dan dibelah dua.
3 sudu sos tiram
3 sudu sos cili
3 sudu cili yang dah diblend
7 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih yang agak besar
sepotong halia
sebiji telur
garam
sedikit gula
sedikit minyak untuk menumis
bawang besar
Cara memasak:

1. Tumbuk cili, bawang putih, bawang merah dan halia tumiskan sehingga bangkit baunya
2. Masukkan secawan air
3. MAsukkan ketam, tutup kuali sehingga 10 minit
4. Masukkan segala sos, gula dan garam secukup rasa
5. Bila semua dah nampak macam sebati, masukkan telur yang dah dipukul,
6. Kacau cepat-cepat supaya telur tak berketul.
atas
________________________________________
Ayam Kepak Masak Minyak Bijan 
Bahan -bahan:
Beberapa ketul kepak ayam/drumstick ke apa2 lah
Sesame oil/Minyak bijan
Serbuk lada hitam
Fish sauce/Sos ikan
Bawang putih 5 ulas ( Potong nipis2)
Sos tiram
Cara memasak:

1. Lumurkan ketul2 ayam tu dgn minyak bijan, sos tiram, sos ikan(jgn banyak sesangat - secukup rase). Campurkan bawang putih yg dihiris. Perapkan lbh kurang 1 jam.
2. Sejam kemudian angkat, taburkan serbuk lada hitam (terpulang ikut kepedasan).
3. Panaskan oven, Masukkan dalam oven lbh kurang 30 minit. Setiap 10 minit hendaklah tambah sos ikan terhadap ketul ayam tadi.
atas
________________________________________

Nehari (Kari Kambing Kashmir) 
Bahan-bahan:
1 camca besar garam masala
4 ulas bawang putih dicincang halus
2 cm halia dicincang halus sedikit garam
2 camca kecil serbuk cili
1 camca besar serbuk ketumbar
1/2 camca kecil serbuk buah pala
1 camca besar serbuk jintan kasar
1 camca besar paparika
4 labu bawang besar dihiris nipis
1kg daging kambing didadu ( Bahagian kaki )
150ml Tairu
2 camca besar tomato puri
1/2 cawan kacang dhal direbus sampai lembut dan dimesin
1/2 cawan daun ketumbar dicincang halus
2 biji cili hijau dihiris
Minyak Vesawit untuk menggoreng
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Gaulkan daging kambing dengan sedikit garam dan garam masala dan goreng sebentar. Keluarkan dari periuk dan asingkan. Dalam periuk yang sama tumis bawang besar sampai kuning dan garing lalu di masukkan semula daging tadi.
2. Masukkan semua bahan-bahan yang lain ke dalam daging kecuali dhal dan kacau rata dan dikecutkan selama 10 minit.
3. Masukkan air dan Dhal didihkan sampai empuk. Tambahkan garam dan taburkan daun ketumbar dan cili hijau.
atas
________________________________________
Ikan Tiga Rasa 
Bahan-bahan
1 ekor ikan siakap / kerapu
sedikit bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia
2 biji tomato (agak masak)
6 biji cili merah
10 biji cili padi
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
sedikit gula, garam
bhn utk dikisar
Cara memasak:

1. Goreng ikan (spt biasa) garing / separuh garing (terpulang). Toskan minyak.Ketepikan.
2. Tumis bawang putih (naik bau) + bhn kisar
3. Masukkan semua sos tadi, gula, garam dan sedikit air
4. Tuang atas ikan
atas
________________________________________
Ikan Pari Lemas!!!! 
Bahan A:
1 bahagian ikan pari yang telah di potong (sederhana besar)
- di basuh bersih
- sediakan besen sebagai acuan untuk kertas timah yang boleh di muatkan dengan ikan pari tadi, kemudian lapik dengan kertas timah 3-4 helai, biar tebal sikit supaya tak koyak. Biarkan kertas timah tu besar macam nak balut hemper! supaya senang nak balut ikan pari tu.
- letak ikan pari ke atas acuan kertas timah. (biarkan dulu ikan tu releks)
Bahan B:
5 biji bawang putih di hiris nipis dan dipotong memanjang (macam batang mancis)
2 biji bawang besar di belah dua dan di mayang halus
2 batang serai di mayang halus
1 helai daun limau purut di koyak empat
25 biji cili padi di mayang halus
halia sebesar ibu jari kaki di hiris nipis dan di potong memanjang
1biji cili besar (merah) di mayang dan dicincang halus
3 sudu besar minyak masak
2 sudu besar sos minyak ikan
sedikit ajinamoto
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil gula
Bahan C:
10 biji limau kasturi
Cara memasak:
Campurkan kesemua bahan B, dan gaul sehingga rata, kemudian masukkan kedalam bahan A. barulah bahan C di perah keatasnya, balut ikan pari tadi dengan rapi dan kemas. biarkan selama 15 minit untuk dia mesra dengan kesemua bahan-bahan tadi. lepas tu kukus/bakar selama 20 minit
atas
________________________________________
Tandoori Kurau 
Bahan-bahan:
3 keping ikan kurau
1 biji liamu purut
1 sudu besar halia (dicincang halus)
2 biji bawang putih (dicincang halus)
5 sudu besar yoghurt
1 sudu kecil serbuk cili 10 gm serbuk ketumbar
10 gm jintan halus
Setangkai daun ketumbar (dipotong halus)
Garam dan lada hitam secukup rasa
2 sudu besar minyak sapi
Cara:

1. Gaul bawang putih, halia, yoghurt, serbuk cili, rempah, garam dan lada hitam dalam sebuah mangkuk.
2. Ikan kurau dibersihkan dan perap sekurang-kurangnya tiga jam.
3. Setelah itu, sapu sedikit minyak sapi dan panggang selama 15 hingga 20 minit.
4. Hidangkan bersama roti atau nasi.
atas
________________________________________
Tom Yam 
Bahan-bahan:
Ayam - 1/4 ekor (dipotong kecil)
Daging - 250 gm (dipotong kecil)
Udang - terpulang pada tukang masak
Bahan A –
Blenderkan Halia
3 inci Bawang merah
6 ulas Cili api
20 biji (seeloknya yg dah masak berwarna merah)
Bahan-bahan lain
Minyak masak - 1/5 cawan
Serai - 6 btg serai (diketuk) - lebih pun boleh
Lobak merah - 2 btg (dipotong)
Bunga kubis - 150 gram
Putik jagung - 2 bungkus
Tomato - 3 biji (potong 4)
Bawang besar - 3 biji (potong 4)
Daun limau purut - 3 atau 4 helai
Limau nipis - ambil airnya, dan ikut keperluan
Batang saleri - 2/3 btg dari sepokok (potong panjang 1/2 in) cili api - diketuk (jika rasa perlu untuk tambahkan kepedasan)
Sos ikan - dalam 1 atau 2 sudu
Air
Garam
Bahan perasa - jika berminat
Cara memasak:

1. Panaskan minyak dalam periuk, dan tumiskan bahan2 yang dikisar (Bahan A).
2. Masukkan juga serai yang telah diketuk. Tumis sehingga pecah minyak.
3. Masukkan daging yang telah dipotong. Masak sehingga empuk. Dalam proses ini, sedikit air perlu !
4. ditambah, hanya utk menyempokkan daging.
5. Bila daging telah empok, masukkan ayam. Masak lagi sehingga ayam 3/4 masak. Tambahkan air hingga paras air tu... 1 1/2 kali ganda dari bahan2 yang ada didalam periuk tu.
6. Masukkan udang jika berminat. Masak lagi hingga air mengelegak.
7. Masukkan lobak merah, putik jagung dan bunga kobis. Masukkan juga daun limau purut. Cili api yg telah diketuk (pastikan dulu tahap kepedasannya - mungkin anda telah berpuas hati).
8. Masukkan jua... tomato dan bawang besar, serta batang saleri. Sos ikan dan garam serta bahan perasa jika berminat. Pastikan mengelegak.... dan tutupkan api.
9. Akhir sekali masukkan perahan air limau.... Seimbangkan rasa masin dan masam.....
atas
________________________________________
Nasi Ayam Hakka 
Bahan-bahan:
1 ekor ayam segar
Kicap cair (Cap Camel)
Minyak Bijian Bawang merah 1 biji
Bawang putih 3 biji
1 ketul kecil halia
Beras 2 tin susu
1 sudu besar garam
1 sudu kecil Ajinamoto
Sedikit lada putih
Cara memasak:

1. Rebus ayam sehingga masak. Pastikan ia tidak direbus telalu lama. Kita boleh cucuk paha ayam dengan chopstick, jika ia telah masak, paha ayam dengan senang dapat ditembusi.
2. Toskan ayam tersebut dan letak atas pinggan. Kita mesti menabur kicap cair diikuti dengan minyak bijian sewaktu ayam masih panas.
3. Biar ayam sejuk sehingga kita nampak minyak dari ayam tekeluar barulah kita memotongnya. Ini untuk megelakkan daging ayam hancur sewaktu kita memotong ketika panas.
4. Air rebus ayam digunakan dalam memasak nasi ayam. Pastikan kita tidak memasuk terlalu banyak air rebusan tadi.(Sukatan air selalunya 1 inci lebih dari paras beras)
5. Tumiskan halia, bawang putih dan bawang merah (Jangan terlalu garing).
6. Masukan tumisan tersebut ke dalam periuk nasi. Taruh garam, Ajinamoto dan lada putih.
7. Biar nasi ayam masak dan sajikan selepas setengah jam.

atas
________________________________________
Mee Rebus 
Bahan-bahan:
1 paket mee kuning - celur
Bahan sayuran:
50 sen Taugeh - celur
Sedikit daun sup - hiris nipis
Sedikit daun bawang - hiris nipis
Bawang goreng
4 keping tahu di goreng dan dihiris nipis.
5 biji Cili hijau - dihiris nipis
Limau nipis/limau kasturi - di belah dua
Telur rebus - belah dua
Bahan-bahan kuah:
Sedikit minyak untuk menumis
4 sudu cili kering yang di kisar
3 biji bawang merah - kisar
3 sudu lengkuas yang di kisar
4 batang serai dikisar halus
2 biji bawang putih - kisar
RM 3 udang kering - kisar - lagi banyak lagi sedap.
300gm udang hidup - direbus dan kisar halus
1 kg ubi keledek merah - direbus dan blender halus
3 sudu gula atau secukup rasa
garam secukup rasa
Sedikit ajinomoto
4 sudu sos tomato
Air - agak-agaklah
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, cili kering dan udang kering yang telah di kisar hingga naik minyak dan berbau wangi.
2. Masukkan udang hidup yang dikisar dan air rebusannya sekali.
3. Masukkan keledek yang telah dikisar dan tambahkan air secukupnya. bubuh garam, gula, aji,sos tomato.
4. Biarkan mendidih dan siap untuk di hidang dan dimakan.....

atas
________________________________________
Gulai Tempoyak Ikan Kembung 
Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:

1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.

atas
________________________________________
Ayam Golek Seri Pahang 
Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (dibersihkan)
300 gm bawng merah (dikisar halus)
5 cm halia (dititik)
2 sudu besar rempah kari ayam 2 keping asam gelugur
2 biji kelapa parut (diperah 3 cawan santan)
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:

1. Satukan bawang merah, serai, serbuk kari, garam, gula, asam gelugur dan santan di dalam kuali yang besar, kemudian didihkan perlahan-perlahan di atas api yang kecil selama 20 minit.
2. Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam dan kacau dari semasa ke semasa sehingga ayam separuh masak.
3. Angkat ayam kemudian panggang di atas bara api selama 10 minit. Semasa dipanggang, balik-balikkan ayam sambil disiram kuah yang selebihnya.
4. Bila masak, bolehlah dihias mengikut citarasa tersendiri. hidangkan bersama minuman,
atas
________________________________________
Kari Kepala Ikan
Bahan-bahan:
1 kg kepala ikan
50 gm bawang merah
30 gm halia (dikisar)
30 gm bawang putih (dikisar)
50 gm cili kering (dikisar)
50 gm ketumbar
40 gm serbuk jintan putih 30 gm serbuk kaskas
10 gm serbuk lada putih
40 gm serbuk kunyit
1 liter santan kelapa
20 gm garam
10 biji kacang bendi
6 biji terung
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang, halia dan cili kering. Masukkan pula rempah yang telah dicampurkan dengan sedikit air asam jawa.
2. Kacau sehingga terbit minyak. Selepas itu masukkan santan, kacau hingga sebati.
3. Masukkan pula terung dan bendi, tunggu hingga separuh masak.
4. Setelah hampir masak, masukkan pula garam dan serbuk perasa secukup rasa.

atas
________________________________________
Black Pepper Steak
Bahan-bahan:
1/2 kg daging (sebaik-baiknya batang pinang)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh lada hitam biji (boleh juga ganti dengan 1/2 sudu teh lada serbuk, tapi rasanya kurang oomph!)
1 batang lobak merah (dihiris menyerong setebal 1/2 inci)
1/2 cawan kicap manis
1 cawan air
1 ulas bawang besar (dihiris membulat setebal 1/4 inci)
1/2 cawan cendawan butang (kalau yang sebiji-sebiji tu, belah dua. Kalau yang dah siap hiris, tak payah buat apa-apa lagi dah)
1 biji buah tomato (dibelah 4 atau 6)
1/2 sudu teh tepung jagung dicampur dengan 2 sudu besar air (untuk memekatkan kuah)
1/2 sudu teh gula atau secukup rasa
2 sudu besar minyak masak
Cara memasak:

1. Daging dihiris lebar dan setebal 1/2 inci. Bersihkan dan ketepikan.
2. Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam.
3. Masukkan daging, bahan dikisar, lobak merah, kicap manis dan air ke dalam periuk yang dalam.
4. Masak atas api sederhana / kecil sehingga daging empuk (pastikan kuahnya tak kering dan tambah air, jika perlu).
5. Sementara daging dimasak, goreng bawang besar hingga layu. Angkat dan ketepikan. Ulangi langkah ini dengan buah tomato.
6. Apabila daging dah empuk, masukkan bawang besar dan tomato berserta minyaknya, cendawan butang, campuran tepung jagung dan gula secukup rasa.
7. Masak atas api kecil selama 3 - 5 minit lagi.
8. Siap untuk dihidang.

Tips:
Stik ini enak dimakan bersama "garlic toast" dan french fries.
atas
________________________________________
Gulai Tempoyak Ikan Kembung
Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:

1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.
atas
________________________________________
Asam Pedas Tumis (Melaka) 
Bahan-bahan:
ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli tapi masak asam ni kalo melaka(sebelah merlimau)suka ikan parang rasanya lebih sedap.ikan parang
7/8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sebesar ibu jari kaki belacan
kunyit hidup sebesar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk)
air asam jawa
cili yang telah diblander(dapat yang digiling lebih sedap)
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)
sedikit halba
sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana.
garam secukup rasa
perasa ajinomoto jika suka.
Cara memasak:

1. Kunyit hidup dan bawg putih ditumbuk lumat.
2. kemudian masukkan bwg merah ...tumbuk separuh lumat...masukkan belacan tumbukkan juga.
3. Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
4. Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya.
5. Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi.kacau.
6. Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik.
7. Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
8. Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan.
9. Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah.
10. Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus.
11. Didihkan kuah...masukkan garam dan perasa.

Tips :
Masak asam sebenarnya rasa asam(masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang.Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasalah bezanya anda akan tahu....Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak tak sedap...
atas
________________________________________
Soto Ayam
Bahan A
1 ekor ayam di potong ikut suka
3 biji bawang besar (potong 4)
5 ulas bawang putih (di ketuk je)
2 inci halia (di mayang)
2 ketul sub bunjut (cap apa pun tak kisah)
sedikit kayu kayan (bunga cengkeh, bunga lawang, kayu manis)
Cara memasak:

1. Semua bahan A nie hendaklah direbus
2. Bila ayam dah empuk dan semua bahan tu dah sebati masukkan la garam, pak aji, gula sikit.

Bahan B
10 bijik bawang merah
Cara memasak:

1. Bawang ni di goreng dengan minyak baru (minyak yang belum digunakan) minyak ni agak2 , jangan banyak sangat
2. Bila dah kuning tuangkan bawang ngan minyak tu kedalam sup yang dah masak tu.
3. Tutup periuk sup supaya naik bau wangi bawang.

Bahan c
Daun sup dan daun Bawang
Di potong dan masukkan dalam sup tu.
Sambal kicap
Bahan-bahan:
20 bijik cili api
2 bijik limau kasturi (kalau limau nipis 2 belah)
2 ulas bawang putih
kicap
sikit gula
Cara:

1. Tumbuk cili ngan bawang putih , bila dah lumat
2. Masukkan dalam mangkuk, selepas itu tuang kicap, gula dan perahkan limau.
3. Sedia untuk dimakan .

atas
________________________________________
NASI PAPRIK 
Bahan-bahan:
5 pinggan nasi putih panas
1/2 kilo isi ayam/daging
6 biji cili api, dihiris
3 ulas bawang merah, dimayang halus
2 ulas bawang putih, dimayang
1/2 btg serai dihiris
5 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
1 sudu sos tiram
3 btg kacang panjang dipotong
2 sudu bawang goreng
Garam secukup rasa
sedikit minyak masak
Cara memasak:

1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Bila kekuningan, masukkan cili api. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, serai dan sedikit air selepas menggelegak, masukkan isi ayam/daging.
2. Masukkan garam secukup rasa kemudian kacang panjang dan nasi putih. Goreng selama 3 minit. hidangkan.

atas
________________________________________
Nasi Dagang
Bahan-bahan:
5 cawan beras nasi dagang ATAU (3 cawan beras pulut + 2 cawan beras biasa)
2 cawan santan pekat
4 cawan santan cair
2 sudu besar halba
10 ulas bawang merah kecil, mayang halus
6 ulas bawang putih, mayang halus
1½ inci halia, dihiris halus (seperti batang mancis)
Garam dan gula secukup rasa.
Cara memasak:

1. Didihkan air didalam periuk kukusan
2. Gaul beras dan santan cair dengan sedikit gula dan garam
3. Alaskan kukusan dengan kain kapas yang bersih (seelok-eloknya dua inci melebihi paras bekas pengukus
4. Masukkan beras yang sudah bersantan kedalam pengukus dan kukus sehingga beras masak
5. Keluarkan beras yang sudah masak, masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar
6. Semasa masih panas panas, gaul rata-rata dengan santan pekat (masuk sedikit-sedikit), bawang merah, bawang putih, halia dan halba. Sesuaikan gula dan garamnya.
7. Hidang panas-panas bersama kuah dan sambal kelapa.

Gulai ikan tongkol (atau ayam) untuk nasi dagang
Bahan A
Dua ekor ikan tongkol sederhana besar
5 keping asam gelugor
2 inci halia, ditumbuk kasar
3 ulas bawang merah kecil, ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih, ditumbuk kasar
Sesudu makan garam dan sesudu teh gula
Air untuk merebus (sekadar menutup ikan, lebihkan seinci)
Bahan B
Santan pekat dari satu biji kelapa
3 keping asam gelugor
5 ulas bawang merah kecil, ditumbuk
4 ulas bawang putih, ditumbuk
1 inci halia, ditumbuk
Satu peket rempah kari Adabi, dibuat pes
Satu sudu makan cili boh (kalau tak suka pedas, tinggalkan)
1 cawan santan cair, dibancuh dengan sesudu makan asam jawa.
2 sudu makan gula merah/ kabung/ melaka (atau kalau di Kelantan dipanggil "manisan")
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Cara memasak:
Rebus bahan A sehingga masak, dan renihkan selama setengah jam, kemudian ambil ikan sahaja dan ketepikan.
Pijarkan minyak di dalam periuk
Tumiskan bawang, bawang putih dan halia, sehingga naik bau
Masukkan rempah kari dan cili boh (jika guna) dan goreng sehingga keluar minyak
Masukkan santan cair yang telah dicampur dengan asam jawa dan ikan (ketepikan sekeping untuk sambal kelapa). Biarkan mendidih
Masukkan santan pekat dan asam gelugor
Bila mendidih masukkan gula merah
Masukkan garam dan sesuaikan rasanya (kalau sudah masam, keluarkan asam gelugor)
Biarkan renih selama 15 minit sebelum dihidangkan bersama nasi dagang.
Sambal kelapa untuk Nasi Dagang
Bahan-bahan:
Kelapa parut (sebiji), disangrai sehingga perang
4 sudu makan gula kabung (manisan)
Sekeping ikan tongkol rebus, asingkan isinya sahaja
Cara memasak:
Tumbuk semua bahan-bahan sedikit demi sedikit. Pastikan kelapa tidak pecah minyaknya. Kalau tidak suka terlalu manis boleh kurangkan gulanya. Hidangkan nasi dagang dengan gulai ikan tongkol dan sambal kelapa. Boleh juga dimakan dengan sambal tumis dan acar timun.
atas
________________________________________
Mee Bandung Muar (resepi asli Muar) 
Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk)
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga, ini style Mee Bandung Tanjung Agas, Muar)
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar)
¾ - 1 cawan gula pasir
3 - 4 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut individual preference.
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris)
NOTE:
Mee bandung asli tidak mengandungi apa apa yang rasa masam, so, janganlah masukkan tomato puri/tomato sos/cili sos/asam jawa. Ini akan merosakkan keaslian rasanya. Ramai orang yang pandai-pandai modify mee bandung Muar ni by adding sour ingredients. Itu yang spoil tu.
Cara memasak:

1. Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.
2. Pijarkan sedikit minyak didalam kuali
3. Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing
4. Masukkan sos tiram
5. Masukkan udang, daging rebus (dan bahan no. 15 jika ada).
6. Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat

Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak in bulk, so kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)

1. Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan)
2. Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.
3. Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan
4. Masukkan kedalam mangkuk leper, telur letak diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka.
5. Hidangkan.

atas
________________________________________
Gulai nenas ikan kering orang utara 
Bahan-bahan:
1 paket serbuk kari ikan / ikan kering
1 biji nenas
Isi / tulang ikan talang kering
Santan
garam
bawang merah
daun kari
minyak untuk menumis
Cara memasak :

1. Ikan talang direndam.
2. Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbok kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Kemudian masukkan santan dan ikan talang tadi biarkan mendidih.
3. Ketepikan. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin dari isi ikan talang tersebut.(Rasa dulu)
4. Bawang merah dimayang kemudian ditumis didalam kuali bersama-sama dengan daun kari.
5. Setelah garing masukkan bawang bersama-sama minyak tadi ke dalam gulai ikan tadi.
6. Kacau sebentar kemudian tutup periuk tadi.
7. Siap dan boleh dimakan.
atas
________________________________________
Ayam Bercili masak ketumbar
Bahan-bahan:
1/2 kg ayam
Serbuk kunyit gaulkan
Sedikit garam
6 biji bawang kecil
3 ulas bawang putihditumbuk lumat
sedikit halia
4 sudu besar biji ketumbar
1 sudu kecil jintan manis di mesin halus
4 sudu besar cili mesin/cili boh
2 asam keping
Cara memasak:

1. Goreng ayam sehingga garing. Setelah garing bolehlah diangkat dan ketepikan.
2. Tumiskan bahan yang telah ditumbuk lumat sehingga naik bau kedalam minyak lebihan ayam tadi (agak-agak minyak dengan bahan yang hendak dibuat sambalnya).
3. Masukkan cili mesin/cili boh sehingga pecah minyak.
4. Kemudian masukkan ketumbar dan jintan manis yang telah dimesin. Jika nampak pekat tuangkan sedikit air (Gunakan api yang sederhana).
5. Masukkan asam keping, sedikit garam dan sedikit gula. Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaulkan. Hidangkan
atas
________________________________________
Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style
Bahan-bahan:
1 ekor ayam (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar))
30 ulas cili api/padi (ikut suka - kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
1 inci kunyit hidup
2-3 batang serai (dititik)
santan (dr sebiji kelapa)
2-3 ulas bawang putih & merah (utk ayam bandar saja - hilangkan bau hanyir)

Cara memasak:

1. Tumbuk cili api + kunyit hidup + bawang putih & merah selumat2nya..
2. Bahan (1) tadi digaulkan dgn ayam didlm kuali beserta serai yang dititik
3. Kecutkan ayam dengan bahan2 tadi supaya mesra hingga kering airnya
4. Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak
5. Perisakan dgn garam (serbuk perasa tak perlu..nanti tak pure)
6. Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas tu bolehLAH ditutup apinya..

Nota:
Kalau suka kentang, boleh masukkan selepas masukkan santan kedalam kuali dan kecilkan api supaya ia cepat empuk. 

30 August 2013

Resepi : Ayam Masak Black Pepper (Lada Hitam) dan Lobak Masin Goreng Telur

Assalamualaikum wbt..
Salam sejahtera

Mood raya lagi ke uols?... Hehe. Kita sudah busy dengan kerja. Huwaaaa~ kerja kerja kerja lalalala. Tapi dalam kebizian berkerja pun, jangan dilupa untuk sediakan hidangan hasil air tangan sendiri kepada suami dan anak-anak. Ecececehh, macam dah ada anak pulok. Entry harini tentang resepi lagi ke?

Owyea. Mood i harini nak berkongsi resepi dengan kengkawan yang jelita lagi menawan di luar sinun. Ada dua resepi i buat harini (sementara menunggu encik suami yang dalam perjalanan dari Kemaman ke Selangor). Resepi pertama tu, mesti awak semua pernah dengar kan?. Resepi kedua sahaja iols rasa mungkin agak janggal bagi awak semua. Its ok its alright, kemon girls please read and try it at home :)

Ayam Masak Lada Hitam (Black Pepper)

Bahan-bahan yang diperlukan (2 orang makan) :

6 ketul ayam 
Serbuk kunyit

1 labu bawang besar -dihiris
2 ulas bawang putih -dihiris
Setengah inci halia -dihiris
3 biji tomato ceri (kecik-kecik tu) -dibelah dua
4 batang cili padi -dihiris dua
Daun bawang - dipotong
2 sudu sos black pepper (apa-apa jenama pon boleh, i used Life brand)
Setengah paket perencah black pepper (apa-apa jenama pon boleh, i used Maggi brand)
Garam dan Gula jangan dilupa



Cara-cara Penyediaan

Memula, sila perapkan ayam dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. 
Panaskan kuali dengan minyak panas dan goreng ayam tadi. Jangan goreng sampai kering ye. 
Ketepikan ayam.
Now, panaskan minyak dalam kuali dan masukkan bawang besar, bawang putih dan halia yang telah dihiris.
Gaul hingga naik bau, then, masukkan Setengah paket perencah lada hitam.
Tambah sedikit air (ikut kepekatan atau berapa banyak kuah yang uols nak)
Tambahkan juga 2 sudu sos black pepper.
Then masukkan ayam yang dah digoreng tadi.
Masukkan tomato, cili padi, dan lastly masukkan daun bawang.
Masukkan gula dan garam secukup rasa.
Siappppp :)



Resepi kedua ialah - Lobak Masin Goreng Telur

Ahaks, pelik nau bunyi nama resepi ni yer. Ekceli, daku taktahu nak buh nama apa. Ada yang gelarnya "Chap Chai" , tapi nanti uols taktahu pula apekeghupernya "Chap Chai" itew kan. Eheks.

Jangan taktahu, lobak masin pun sodap untuk dijadikan lauk makan dengan nasi tau. Inilah yang daku nak kongsikan dengan uols.

Lobak masin yang belum dicincang halus

Bahan-bahan yang diperlukan adalah :

-1) 1 biji Kentang dipotong dadu kecil2, -2) 2 biji telur, -3) cili padi dihiris
4) 1 labu bawang besar dihiris, -5) 2 ulas bawang putih dihiris, -6) Lobak masin direndam 20 minit dulu, bagi buang sikit masinnya. (kalau nak guna lobak manis pon boleh) , 7) Garam dan Gula secukup rasa



Cara-cara penyediaan :
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan bawang merah dan putih. Gaul hingga naik bau.
3. Masukkan kentang yang dah dipotong dadu tadi. Gaul-gaul bagi layu sikit.
4. Masukkan Lobak masin dan cili padi.
5. Masukkan gula secukup rasa (kalau guna lobak manis, masukkan garam lah...)
6. Pecahkan telur dalam kuali di tengah-tengah lobak masin dan kentang tadi. Gaul Telur jadi cam telur hancur yang akan sebati dengan lobak masin, kentang dan cili padi.
7. Rasa... kalau tak cukup manis ke, masin ke, tambahlah lagi garam or gula secukup rasa.
8. Matikan api. Sedia dihidang.

Sedaappp tau.. cubelah. Tak rugi mencuba :)




Itu sahaja setakat harini. Daaaaa

 I'm quite busy rite now darls..

See ya...

Wassalam :)



06 August 2013

Resepi : Sambal Tumis Udang Petai Mangga Muda. The simple way.

Assalamualaikum wbt
Salam sejahtera..


Hey hey everybody. Holla. Nampak gayanya, harini kita akan main masak-masak lagi.. Kenapakah asyik cerita tentang makanan je ni?. FYI, pada suatu hari yang indah, eden tengok keyword from viewers blog eden ni haa, ada visitor yang masuk blog eden nak search tentang resepi sambal udang. Youalls lah tu kan. hehe.

Okies, demi merealisasikan impian visitors yang nak resepi sambal udang, maka dengan ini eden isytiharkan harini kita berperang dengan udang di dapor dan dalam blog ni ye. Kebetulan harini, kekandaku kempunan nak makan udang pula. Moga resepi ni dapat dirasa oleh uols juga, tapi guna air tangan uols sendirilah ye. muahaha.

Sambal tumis udang dicampur dengan petai dan mangga muda. Weeeeee... Suka suki kepala hotak daku je nak menggubah resepi jadi cenggini. Tapi percayalaaahh kasih, chewwah..percayalah, the taste of this sambal tumis udang petai mangga muda is the very the very delicious. Mammma mia. =)

Now what you need ? 



- 2 labu bawang merah bersaiz sederhana
- 3 ulas bawang putih
- 11-13 biji lada kering 
- udang yg segar (20 ekor) - saya tak buang kulitnya sebab taknak udang terlalu kecut nanti.
- sedikit belacan sebesar ibu jari

- 1 keping asam gelugor (Asam keping) -saiz kecil je sudah sebab mangga muda dah masam.
- Sebiji mangga muda dipotong ikut citarasa korang :)
- 2 papan petai
- Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara masakkannya :

1) Blenderkan bawang merah, bawang putih, lada kering, dan belacan.
2) Panaskan minyak.
3) Masukkan bahan-bahan yang telah diblender tadi.
4) Masukkan mangga muda
4) Biarkan dalam kuali panas hingga lada kering hampir garing / naik minyak
5) Masukkan udang, asam keping, dan petai
6) Masukkan sedikit air
7) Masukkan garam dan gula secukup rasa hingga rasanya sebati
8) Siap.




Dah siap dah sambal tumis udang petai mangga muda. Lihatlah sambal tumisku. Mangga muda yang berwarna coklat-coklat hijo tu, petainya berwarna hijo terang menyala tu ha, udang pula warnanya oren. Motif daku bagitahu engkorang warna warna ni apa? Aku pon taktau. ahaks. ;)

Bolehlah kita letak sambal tumis ni dalam mangkuk tingkat dan mari berpicnic menikmati juadah berbuka puasa di tepi sungai. hehe. Jom follow weols.


Assalamualaikum 

see ya.



26 July 2013

Resepi : Sambal Goreng Jawa Juadah Hari Raya

Assalamualaikum wbt..
Salam sejahtera..

Tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum Ramadhan meninggalkan kita... Sayu hatiku kerana Ramadhan akan pergi dan moga bertemu lagi di tahun hadapan. 

Semalam, di saat daku tengah drive sengsorang dari barat ke timur Semenanjung Malaysia melalui Lebuhraya Pantai Timur, terdengar lagu raya berkumandang di corong radio. Hot FM dah pasang lagu raya? Waduhhh...Walhal Ramadhan belum habis lagi. Sewajarnya 10 malam terakhir Ramadhan ni, kita menyibukkan diri kita dengan tingkatkan amal ibadah. Ye la, Ramadhan datang sekali je setahun dan di dalamnya ada satu malam yakni LailatulQadr (malam yang lebih baik dari seribu bulan).

Boleh tak aku nak suggest kat radio-radio di Malaysia ni, kalau hangpa nak pasang lagu raya, pasanglah di HARI TERAKHIR Ramadhan dan di Hari Raya Bulan Syawal sahaja. hehe. Barulah ada feel nak tingkatkan ibadah di bulan Ramadhan Al-Mubarak dan sambut kemenangan melawan nafsu di Hari Raya Aidilfitri gitew. :)

Apa kaitan daa dengan tajuk resepi aku harini?.. keh keh keh

Untuk pengetahuan uols, harini daku nak share satu resepi rahsia turun temurun nenek moyang belah mama daku. Chewaaahh.. Kira bila dah masuk dalam ni dah tak jadi rahsia keluarga aku lah ni. Haha.... Daku minta izin mama aku nak share ngan uols tauuu.. Moga-moga roh pencipta resepi ini (moyang-moyang daku) dicucuri rahmat dan diberkati Allah swt :)

Resepi yang daku nak share adalah juadah wajib family daku buat tetiap tahun di Hari Raya. Sambal Goreng Jawa namanya.  (Perlu ada word Jawa ek?)  Kalau takde hidangan ni time raya, macam tak lengkap je rasa. Kalau family lain suka buat Kuah lodeh yang warna kuning-kuning cair tu kan, tapi not for kebanyakan famili keturunan jawa. Kuah lodeh tu diganti dengan Sambal Goreng cuma cara penyediannya berbeza-beza mengikut family memasing. Daannnn aku rasa resepi turun temurun nenek moyang aku ni yang paling sedap terangkat marvellous setakat hari ini.. muahahhaa....opppaaa .(Setakat harini la, hari lain aku taktau. kuikuikui)

Dek kerana terkempunan nak makan Sambal Goreng ni time puasa, aku pon meghajinkan diri berpeluh-peluh sakan menyediakannya khas untuk diriku dan suami tempoh hari. Jom kita sediakan bahan-bahannya.

Bahan-bahan Sambal Goreng Jawa :
(2 orang makan) 

--10 batang kacang panjang dihiris, --6 batang lada merah dihiris, --6 batang lada hijau dihiris, --2 papan petai



--Bawang merah saiz sederhana 5-6 labu dihiris, --1 labu bawang putih dihiris, --Lengkuas 3 cm dihiris 


--Tauhu 3 keping dipotong dadu dan digoreng, --Tempe 4 keping dihiris/dipotong dan digoreng,



--Udang (ikut berapa banyak yg anda nak) digoreng, --Daging lembu dihiris dan direbus. --AIR REBUSAN DAGING jangan dibuang sebab PENTING untuk masukkan dalam sambal goreng jawa time masak nanti.



--Tauhu kering dan Soohoon direndam dahulu , nak bagi lembut naa



--Belacan sebesar ibu jari dan asam jawa anggaran lebih sedikit dari belacan digaul dan diramas bersama dalam Santan (anggaran 250 ml) 




Ok dah siap sediakan bahan-bahan masakan...
Fuhhhh penat tau nak sediakan bahan-bahannya ni.. Haa, semua benda (udang, daging, sayur, cili, tahu tempe) ada dalam satu lauk je. Walaupun tak elok sangat makan makanan laut campur darat, tapi takpelah, setahun sekali je kot. hihihi. =)

Jom kita memasak pula.....


Cara-cara memasak hidangan yang super delicious ini :

Panaskan minyak masak dalam kuali. 
Tumis bawang-bawang dan lengkuas yang telah dihiris. 
Apabila bawang dan lengkuas dah layu sedikit, masukkan kacang panjang, lada merah, lada hijau dan petai yang telah dihiris tadi. 
Masukkan juga air rebusan daging dan daging. Kacau hingga sebati dan layu sedikit.
 Masukkan pula udang , tempe dan tahu yang telah digoreng tadi. 
Then, masukkan  belacan dan asam jawa yang telah diramas dalam santan. 
Masukkan soohoon dan tahu kering. 
Lastly, masukkan gula (biasanya 4-5 sudu) dan garam secukup rasa. Rasa hingga rasanya semua sebati dan mesra. 
Siap untuk dihidang :)




Persoalan yang sampai sekarang daku dok terpikir ialah, kenapa namanya sambal goreng?... Biasanya sambal mesti ada lada boh, merah, dan pedas. Hihihi. 

Takpela, yang penting rasanya sedap hingga menjilat jari. Uols boleh makan begitu sahaja atau makan dengan nasi, nasi impit, ketupat, lemang, burasak, lepat loi dan yang seangkatan dengannya. Yummmyy.


TQ for reading this .. see ya :)




23 June 2013

Resepi : Ikan Patin Salai Masak Lemak Cili Api Simple

Assalamualaikum wbt
Selamat Sejahtera


Apa khabar semua?.. Diharap kita semua dapat menjaga kesihatan diri memasing dalam kedaan cuaca yang berjerebu sekarang. Mudah-mudahan Allah turunkan hujan ke bumi Malaysia yang panas bagi memulihkan keadaan berjerebu.

“Ya Allah! Berilah kami hujan yang merata, menyegarkan tubuh dan menyuburkan tanaman, bermanfaat, tidak membahayakan. Kami mohon hujan secepatnya, tidak ditunda-tunda.”


Jerebu, jerebu juga. Tugas memasak harus dilaksanakan juga. :)

Almaklum, semalam (besday iols) sudah puas makan di luar. Hari ini kenalah bertugas di dapur semula. yeahhhh.

Resepi yang sukacita ingin ku kongsikan kepada semua adalah Ikan Patin Salai Masak Lemak Cili Api Simple. Kenapa kena ada word simple? Sebab daku tidak masukkan mangga, nenas atau apa-apa buah-buahan lain.

FYI, ekceli daku teringin benar nak makan ikan patin salai masak lemak cili api ni dengan belimbing buluh. Marvellous tau rasa belimbing buluh dalam kuah lemak. Tapi, payahnya nak cari, Allahurabbi. Belum ada rezeki ketemu belimbing buluh. huhu. Sabar-sabar. Maka dengan itu, daku memasak ikan patin salai ni dengan cara yang simple sahaja. (*walaupun hati meronta-ronta nak belimbing buluh, nak belimbing buluh. ohhhh)

Cara nak menyalai ikan ni senang sahaja.
Uols hanya perlu membuang segala isi perut ikan, belahnya kepada dua, macam nak buat ikan kering tu, then smoke it on fire. Bubuh ikan yang telah dibelah kepada dua di atas jaring di mana di bawah jaring tu haruslah tempurung kelapa dijadikan bahan bakar agar keaslian rasa ikan tidak hilang. 

Alahai, tak payah susah-susah sebenarnya. Kalau engkorang nak lagi senang, beli sahaja la yang dah siap. Ekekekee. Encik suami dapatkannya di Temerloh.  Kualiti dan rasa Ikan patin di Temerloh Pahang memang tidak pernah mengecewakan.  #thumbsup



Besar ikan ni. Daku belahnya kepada 4 :)



  • Ikan Patin yang telah disalai
  • 15-20 biji cili api -ditumbuk lumat / blender (jumlah cili ikut kesesuaian kepedasan yang anda minat)
  • 1 inci kunyit hidup -ditumbuk / blender juga bersama cili api
  • 1 batang serai -dititik sahaja
  • 1 keping asam gelugor 
  • 1 helai daun kunyit dihiris
  • 1 atau 2 kotak santan kara (malas nk perah santan. guna santan kara pon sodap)
  • Air 1 cawan
  • Garam dan Gula secukup rasa

Panaskan santan sahaja dalam periuk. Panaskan dengan api kecil hingga santan menggelegak.
Kemudian masukkan cili api dan kunyit yang telah ditumbuk / diblender.
Masukkan serai yang dah dititik.
Masukkan 1 keping asam keping.
Masukkan ikan patin salai.
Masukkan sedikit air ikut kesesuaian
Gaul perlahan. Jangan bagi santan pecah dan jangan bagi isi ikan patin hancur
Masukkan gula dan garam dan lastly masukkan daun kunyit yang dah dihiris tadi
Siap.


Maaflah ye, gambar dari dalam periuk je. kikikii.. Yang penting rasanya delicious hingga menjilat jari yaww.





Jemput makan semua...

TQ for reading my entry...

See ya.


ps:/ Malam ni malam nisfu Syaaban. Jom tingkatkan amalan ~


17 June 2013

Resepi: Sambal Sotong Katak ?

Assalamualaikum wbt
Salam sejahtera


"Sayang, abang bawa balik sotong katak ni...''

''Sotong apa???"

"Sotong Katak"

"Sotong apa???"

"Sotong Katak"

Eh eh, dah macam iklan burung apa? burung murai, nak. Hadoii.

Secara jujurnya, memang pertama kali daku dipertemukan dengan sotong katak secara live gitu. Selalunya, kalau makan di kedai pun, daku tak adalah ambil kisah yang sotong tu dari keturunan sotong mana pun. Sotong ni pun ada banyak keluarga ye. Biasanya daku jumpa live sotong yang cecomel kecil-kecil tu je la.

Persoalan bermain di minda, kenapa perlu bagi nama Katak pada Sotong. Apakah dosa sotong tu. ahaks.

Dan bila daku buka plastik sotong tu, jeng jeng jeng...... Omakkau

Bila diterbalikkan sotong itew memang ada rupa katak der. Ehem ehem ehem. Kembang tekak daku. Macamanalah daku boleh terjebak dalam dunia makanan eksotik ni haaa..chewahhh


nah inilah dia ghuper sotong katak direndam dalam besen. eeek

Mungkin sotong katak agak janggal bagi daku, tetapi member blogger dari Sabah kata yang mereka dah biasa makan sotong katak ni. Diorang just rebus kosong dan makan dengan air asam atau sambal belacan... 

Untuk merealisasikan impian dan keinginan suamiku memakan sotong katak ni kan, aku pun mencuba sedaya upaya untuk buang perasaan geli tau nyah. Masa basuh-basuh sotong ni, puas otak den set ''Ini sotong bukan katak, ini sotong bukan katak, ini katak bukan sotong eh! ini sotong bukan katak'' ...

Tu lah, siapa suruh hangpa bagi nama Sotong Katak kat dia. Tak ada nama lain yang lagi comel ke. kehkehkeh. Semenjak umur daku dah makin tua ni, banyak pula hormon geli daku datang. haha. Akibat geli geleman time pegang sotong katak yang masih belum disiang ni, terpaksalah suami mithali daku tolong buat pembedahan kat sotong ni, dibelah kepada dua. hehehee... TQ husband.

Then, tugas menyiang kulit sotong seterusnya ofkosla daku yang take over. :)


ini adalah tulang sotong katak (cangkerang). macam rupa skateboard ye

sila belah sotong kepada dua camni haaa. buang sekali kulit warna gelap tu kalau korang nak sotongnya putih berseri. hihi

Tips nak bagi daging sotong katak semenanjung Malaysia ni lembut lepas masak adalah uols kena belah dia kepada dua macam dalam gambar. Then, ambil lesung batu, ketuk-ketuk sedikit di seluruh isinya. Jangan ketuk kuat-kuat pula. Nanti hancur jadi sotong blended pula. hewhewhew.

Seterusnya, bolehlah potong ikut sukahati kau lah ye. Daku prefer potong daging sotong katak ni dengan hiris panjang-panjang.


Daging sotong yang dah dihiris. 



Ok then bolehla masak. Jom.

Resepi Sambal sotong katak kita :

Bahan-bahan yang diperlukan ~

1) Sotong 
2) Cili boh (4 sudu besar) atau 15 biji lada kering diblender
3) Bawang merah (4 ulas)
4) Bawang putih (1 ulas)
5) Bawang besar - dipotong bulat (1/2 labu)
6) Setengah inci halia
7) Air asam jawa (sedikit)
8) Garam gula secukup rasa
9) Serai (1 batang)
10) Minyak untuk menumis 


Cara-cara penyediaan ~

Blender atau tumbuk bawang merah, bawang putih, dan halia. Serai dititik sahaja.

Panaskan minyak dan masukkan bawang serta halia yang telah ditumbuk.
Masukkan serai yang telah dititik.
Masukkan lada boh / lada kering(dah blend) dan masak hingga minyak pecah.
Masukkan sotong dan air asam jawa sedikit. 
Masukkan garam dan gula secukup rasa.
Siap.

ps/ Ada member bagitahu, jangan masak sotong katak ni lama-lama sangat, tapi kalau uols dah tumbuk isi sotong katak ni dengan lesung seperti di atas, rasanya takda masalah. Janganlah masak terlampau lama dan jangan pula terlampau sekejap.



Selamat mencuba =) Rasanya sedap delecious marvellous. 

Rupa-rupanya, ini bukan makanan eksotik.  Uols kena cuba merasakannya. Memang sedap. Rasa sotong tau. hihihiks

Terima kasih kerana sudi singgah dan baca.

See ya ...



05 June 2013

Secret Recipe : Resepi Rahsia Fruit Punch - Now everyone can drink.

Assalamualaikum
Selamat Sejahtera

Mimpi sampai ke bintang agaknya aku ni nak pi makan kat Secret Recipe. Alaaa, uols mesti dah biasa makan kat sini kan. Daku tak adalah biasa sangat. Yang biasanya dan yang selalunya aku beli adalah kek secret recipe je. Variety of Cheesecake kan. Yummy. Kek je pun, jaranglah daku nak makan hidangan nasi, mee, chicken chop, etc. Kalau adapun, tu sebab member belanja. hikhikhikss.

Harini daku mengidam pula nak makan kat Secret Recipe. Ekceli, harini daku puasa. Eh! puasa wajib tau. Lagi satu hari je pon nak ganti puasa.. ahaks. Haaa.. korang dah ganti puasa belum tu?. Cepat-cepat ganti ye. Ramadhan is coming. Lebih kurang sebulan lagi nak Ramadhan. ;)

Selepas berbuka puasa dengan kurma di rumah, dan bersiap-siap apa yang patut, terus kami ke Secret Recipe. Perut dah mula lapar. Nafsu makan dah mula menguasai mata, hati, jiwa (ehh awieey). Hahaha. My hubby order Vietnamese Beef Noodle and Watermelon Juice. I order Lasagna Chicken, Thai Seafood Spaghetti, dan Fruit Punch. Kan aku dah kata, nafsu makan daku mengganas lebih teruk dari husband aku.. Jangan ingat daku tak boleh habis ini makanan tau. kehkehkeh. 


lasagna

thai seafood spaghetti


vietnamese beef noodle

Hey, you know what. Dalam banyak-banyak hidangan yang sedap ni. daku rasa daku memang ter'jatuh chenta' sama dia punya Fruit Punch la. Sedap ok. Kalau uols dah pernah minum, mesti tahu rasanya macamana kan. Daku rasa nak minum lagi dan lagi. Tapi, idokle (tidak) daku nak minum di Secret Recipe hari-hari. hewhewhew






Kalau makan di sini sekali sekala bolehlah dik non. Kalau hari-hari kau nak makan sini, memang tiap-tiap hari kau kena keluarkan zakatlah. Bagi derma kat insan yang lebih memerlukan lagi baik khannnn.

Fruit Punch dia memang terbaik dari ladang. Jadi untuk merealisasikan harapan daku nak minum fruit punch ni selalu, mehla daku share dengan uols. Mari merajinkan diri mem-blender fruitss di dapur rumah pulak lepas ni. muahahaha. Bahan-bahan yang diperlukan adalah :




  • Pisang
  • Tembikai
  • Oren 
  • Garam sikit jeeee
  • Gula


Pandai-pandailah kome adjust bagi rasanya seimbang dan marvellous gitew. =) yeaaaaayyyyy. Now everyone can drink the marvellous Fruit Punch . Thumbs up.


ps: i found that now Secret Recipe tax = service tax + gov tax telah naik rege lagi ek. Ke regenya berubah-ubah? gulpppp. 



Hai dik non, kak non, abang non, makcik non, dan sesiapalah yang sedang membaca...... ini ada sedikit peringatan ikhlas dari diriku  =)

''Di saat kita sedang makan dengan lazatnya, perlu kita ingat yang ada insan lain sedang kelaparan. Ada insan lain tidak cukup makan. Ada insan lain yang makanannya tidak sehebat kita. 

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada. 

Wahai sahabat, jangan lupa, rezeki yg Allah beri pada kita ini adalah untuk dibahagi-bahagi sama rata kepada insan lain. Rezeki kita ini bukanlah milik kita seorang. Di dalam 'duit' kita ada hak insan lain yang lebih memerlukan juga. 

Marilah bersedekah. Marilah menunaikan zakat. Jangan kedekut untuk menghulurkan wang melebihi RM10 di tabung-tabung masjid dan surau. Jangan kedekut untuk bersedekah kepada mereka yang lebih memerlukan.

Jangan takut dengan MISKIN. Kamu akan dapat apa yang kamu beri. Lebih banyak kamu beri, lebih banyak kamu dapat. 

Insan yang rajin bersedekah, insyaallah akan dimurahkan rezekinya. Insyaallah"




TQ for reading my post. 

Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

See ya...........



THE HITZ