p

02 November 2010

~STRESS??-Tips Mengatasi Stress~


Stress adalah perkara NORMAL dalam hidup seseorang. Siapa yang tak pernah mengalami stress?.
Mungkin mereka yang tidak pernah stress adalah mereka yang tidak normal berbanding manusia yang pernah mengalami stress. Menurut perumpamaan Stress yg skema :

" Stress adalah respon tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan-tuntutan tersebut mungkin merupakan perkara-perkara yang datang dari luar (contoh: surat pinjaman bank yang tertunggak, teman, pekerjaan, atau hubungan dengan pasa-ngan), atau mungkin juga datang dari fikiran sendiri (contoh: bagaimana penilaian terhadap diri sendiri). Stress seringkali dicap sebagai sesuatu perkara yang buruk. Namun sesungguhnya setiap orang memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik."

Kita perlu tahu bagaimana cara untuk mengatasi stress secara sihat agar stress tidak membebankan hidup kita :


1. Tidur Sejenak
Tidur sejenak selama 30 - 45 minit akan menyegarkan tubuh kembali. Orang-orang ternama yang memanfaatkan tidur siang untuk menangani stres adalah John F. Kennedy, Thomas Edison dan Salvador Dali.



2. Pengurutan
Anda boleh mengunjungi seorang pakar urut profesional ataupun meminta pasangan atau seorang sahabat untuk mengurut otot-otot leher dan bahu anda.



3. Mengekspresikan diri secara artistik
Jadilah orang yang kreatif dan alihkan energi anda secara positif. Anda boleh cuba untuk belajar acting, atau memainkan alat muzik, mengambil gambar, melukis, menulis puisi ataupun menyanyi. Muzik adalah media alurkan stres yang sangat baik. Memainkan alat muzik atau cuma sekadar mendengar muzik sangat membantu untuk melegakan stres. Tapi bukan jenis muzik yg lagi menyebabkan gelombang otak bertambah stress. Pilihlah muzik yang berirama lembut.



4. Kerap ketawa
Cara ini bukan rahsia lagi. Tertawa boleh menyebabkan stres yang ada hadapi menjadi lebih ringan. Sentiasa tunjukkan ekspresi yang menyenangkan diwajah anda. Tetapi ketawalah berpada2.


5. Bersikap lembut terhadap diri sendiri
Sama ada disedari atau tidak, sebenarnya kita secara terus-menerus berbicara kepada diri kita sendiri. Berbicara kepada diri sendiri menunjukkan perilaku dan citra diri. Anda boleh mengubah kedua-dua perkara tersebut melalui pembicaraan yang positif kepada diri anda sendiri. Malahan pembicaraan tersebut boleh menyebabkan perubahan terhadap proses kimia tubuh yang menguntungkan, dengan cara mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan relaksasi. Sebaliknya, pembicaraan yang negatif kepada diri sendiri akan menyebabkan rangsangan terhadap sistem saraf simpatik dan menyebabkan tubuh berasa kelelahan.

 

6. Mengamalkan ajaran agama masing-masing

Seperti sedia maklum, sembahyang dengan khusyuk dan tawadhuk dapat menenangkan diri. Bagi yang beragama Islam, selepas sembahyang, amalkan juga zikir-zikir dan bacaan ayat suci Al-Quran. Kerana dengan mengingati Allah, jiwa akan tenang. 



7. Mengamalkan gaya hidup yang sihat.
- Elakkan diri daripada melakukan perbuatan yang tidak bermoral.
- Sentiasa ada  masa beriadah dan bersukan
- Memakan makanan yang sihat dan elakkan pengambilan makanan ringan seperti jeruk dan air gas




8. Redha dan bersyukur dengan ketentuan serta pemberian Tuhan
Sebelum redha semata-mata, semestinya kita perlu berusaha, namun jika apa yang diusahakan itu tidak mencapai target, maka di sinilah konsep REDHA diperlukan. REDHA dengan ketentuan yg ditetapkan TUHAN. Orang yang tidak redha juga akan jadi orang yang tidak bersyukur. Orang yang tidak bersyukur pula akan mudah putus asa dan tidak dapat mengawal STRESS lalu melakukan aktiviti2 yang berbahaya (contoh : minum arak berlebihan, cubaan bunuh diri, mencederakan diri sendiri dan orang lain). Oleh itu REDHA dan SYUKUR pnting untuk seimbangkan emosi, fizikal, rohani dan jasmani.














12 comments:

  1. kalau harga minyak naik..tukar kerajaan la..

    ReplyDelete
  2. anon : hahah..same2 fikirkan...lols...no komen

    ReplyDelete
  3. idea menarik kuman...heheheeh,,,bile time de duit bestla shoping..kalau tak, skadar cuci mate je la ..hehe

    ReplyDelete
  4. sepanjang hidup, tak pernah lg buat no 2 tuh utk hilangkan stress,haha

    tapi kan klu harga minyak naik
    kita pun kena naik gak actually
    tau naik apa?
    NAIK MINYAK, hak3
    takpun NAIK HANGIN

    ReplyDelete
  5. pegila cube..suh kawan urutkan pon takpe..best woo lepas urut..heheh

    MINYAK NAIK=KITA PON NAIK MINYAK...idea yg menarik..hehehe :)

    ReplyDelete
  6. ooh memang stress ... hidup ni sangat stress dan depress .. huhu...kalau dapat g spa every week mesti best tuh...but for me, kalu bleh masuk tido jgn bwk masalah.TIDO DAN REHAT paling tenang.Kalau tak bangun esok pagi pun jiwa kacau lagi.Masalah dan stress tak akan penah lari dari kita,kan?

    ReplyDelete
  7. haa....memang benar..kene tdo n rest cukup2....stress n masalah memang sntiasa ade, cume kitela yg kene bijak atasi n kendalikannya ...hehe..harap2 cik dya sntiasa tenang dalam atasi masalah :)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

    Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila klik disini
    Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

    "SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

    P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
    DISINI

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
    Wallahualam.

    "Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

    Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

    ReplyDelete
  9. syukran jazilan ya ustaz atas info yg berguna ni.....

    semoga kite semua jauh dari sifat riak... amin

    ReplyDelete
  10. n3 yang bagus pasal stress...Omu pun ade gak cakap pasal stress...tapi jenis stress...huhu...info menarik mengatasi stress...salam perkenalan dari Omu...

    ReplyDelete
  11. thank u omu....thank u sbb singgah n bace..nnt feez dtg sane lak :)

    ReplyDelete

THE HITZ