p

06 November 2010

~Khasiat epal mampu elak mengantuk~

Entry ni ditaip time saya tengah mengantuk...
maklumla baru lepas makan nasi minyak kat rumah orang sebelah ni....
bile mata dah kuyu, ramai orang akan mengambil kopi untuk elak mengantok kan...
yer! kopi dapat elak dari mengantuk tapi jangan lupa, kopi adalah minuman berkafein...
so, it will effect pesakit2 jantung/darah tinggi...

one way untuk elakkan mengantuk dengan cara yang sihat adalah dengan memakan sebiji epal...
kenapa?..tak percaya?..korang cubalah kalau tak percaya... :)
saya sendiri selalu amalkan makan epal sebelum stadi tengah pagi(stay up) masa zaman stadi dulu....
alhamdulillah, memang awesome...

tapi bagi mereka yang ada insomnia, jangan la makan epal sebelum tido ok!

xxx

Kenapa ye epal merupakan snek yang mampu jadi booster kepada minda?..



Jom kita usha kandungan vitamin dan mineral epal  :

KARBOHIDRAT
Karbohidrat merupakan salah satu penyumbang energy atau tenaga yang paling murah, kerana pada umumnya sumber karbohidrat ini berasal dari tumbuh-tumbuhan (beras, jagung, singkong, dan sebagainya) yang merupakan makanan pokok.

LEMAK
 Fungsi lemak adalah :
- menghasilkan kalori terbesar dalam tubuh manusia (1 gram lemak  menghasilkan 9,3 kalori).
- sebagai pelarut vitamin A,D,E,K.
- sebagai pelindung terhadap bahagian tertentu tubuh

PROTIEN
Fungsi protein bagi tubuh antara lain :
- membangun sel-sel yang rosak.
- membentuk zat-zat pengatur seperti enzim dan hormon.
- membentuk zat inti energi (1 gram protein kira-kira menghasilkan 4,1 kalori).

VITAMIN B1 - TIAMINA
Fungsi : Mencegah penyakit beri-beri, membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan saraf.

VITAMIN B2 - RIBOVLAVIN
Fungsi : Membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan kulit dan rambut.

VITAMIN B3 - NIASIN
Fungsi : Mencegah penyakit pellagra (kulit kasar bersisik), membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan sistem saraf, mempertahankan kesihatan rambut.

VITAMIN B5 - ASID PANTOTENIK
Fungsi : Mencegah mati rasa pada jari-jari, membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan jaringan dan rambut.

VITAMIN B6 - PYRIDOXIN
Fungsi : Mencegah kekeringan pada hujung bibir, membantu melepaskan energi dari makanan. membantu pembentukan sel darah merah, mempertahankan kesihatan sistem saraf.

VITAMIN B9 - ASID FOLIK
Fungsi:
- Menstabilkan mood.
- Mengurangi depresi.
- Memperbaiki jam biologis dengan mengatur selera makan

VITAMIN C
Fungsi : Meningkatkan daya tahan tubuh, berfungsi sebagai anti oksidan yang melindungi tubuh dari serangan radikal bebas akibat polusi dan asap rokok, membantu penyembuhan luka, membantu peyerapan zat besi dan kalsium, mempertahankan kesihatan kulit.

FERUM
Membina otot & tubuh yang sihat.

FOSFORUS
Pembentukan tulang, gigi, meningkatkan fungsi otot .

KALIUM
Pembentukan tulang, meningkatkan fungsi saraf dan otot .

KALSIUM & MAGNESIUM
Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi. Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat. Ia juga untuk pembekuan darah, penghantaran gerak balas saraf, dan kontraksi otot. Peranan penting kalsium dan magnesium ialah mencegah penyakit osteoporasis dan mengawal tekanan darah.

ZINK
Merangsang ketinggian dan tumbesaran kanak-kanak.

TANIN
Buah apel juga memiliki kandungan tanin. Tanin adalah zat yang berfungsi membersihkan dan menyegarkan mulut, sehingga dapat mencegah kerusakan gigi dan penyakit gusi.

BARON
Di dalam buah apel terdapat baron. Apakah baron itu? Baron berfungsi mempertahankan jumlah estrogen dalam tubuh seorang wanita.

FLAVOID
Salah satu kandungan buah apel yang baik untuk menjegah penyakit adalah flavoid. Flavoid merupakan zat yang berfungsi menurunkan risiko kanser.

ASAM D-GLUCARIC
Asam D-glucaric yang terkandung di dalam epal merupakan zat yang dapat menurunkan kadar kolesterol.

QUERCETIN
Quercetin merupakan zat yang diperlukan untuk meningkatkan kadar antioksidan sehingga tubuh terasa lebih sihat dan mencegah berbagai penyakit. Buah apel mengandung zat quercetin.

ASAM TARTAR
Di dalam sebuah apel juga terdapat asam tartar. Asam tartar dapat menyihatkan saluran pencernaan, karena zat ini mampu membunuh bakteria yang terdapat dalam saluran pencernaan.


Nah!! banyakkan kandungan mineral dalam epal?..pas baca ni korang sendiri dapat tahu, banyak lagi kebaikan yang boleh didapati selain elakkan mengantuk jika kita amalkan makan epal...

moh ler kita!! satu hari sebiji epal, atau atleast seminggu tiga biji epal....







14 comments:

  1. cik feez.. nie ceym balas utk kamu!~ http://ceym.blogspot.com/2010/11/tutorial-reply-comment-kawan.html

    ReplyDelete
  2. @Mr Ceym

    thank u ceym...terbaekla...jasamu dikenang :)

    ReplyDelete
  3. wooo.. baru den thu..! ,
    tQ .. ceym.

    ReplyDelete
  4. @zacky ~786~

    aikkk??..ahahah...bagus ceym ni..budak baek tu..untung mak mertua ..ekeke..(ade kaitan ke)..

    ReplyDelete
  5. booster~~ahaks~~

    patut la gigi selalu jadi "gigi emas"..jgan bgtau org yer~~
    rupanya x mkan epal ~~huhu~~


    KERANA SEBIJI EPAL

    ReplyDelete
  6. @N@SIQUE
    lolololl...gigi emas sgt mahal taw..ekekeee... :)

    ReplyDelete
  7. bagitau kawan2 tentang epal dan gigi emas...

    ReplyDelete
  8. tapi paling baik makan epal mentah. kalau dibuat jus, dikatakan khasiatnya kurang...

    tkasih ziarah IM...

    ReplyDelete
  9. yeh! apple trbaek!
    wewe

    ReplyDelete
  10. @S..U..D..@..I..S haha..yolah...gigi emas kalau jual dpt duet tak?..hehe

    ReplyDelete
  11. @Insan Marhaen betul2... :) epal mentah pon sedap...kalau nk wat jus epal boleh, tapi kne gune blender yg terbaek..hehe..dan jgn bubuh gule bnyk sgt..epal sndri dh ade gule natural :)

    ReplyDelete
  12. hana suka epal fuji.bila makan bunyi kriup.. kriup.. :)

    ReplyDelete
  13. @hnah : yep2..btol/...sdap :)

    ReplyDelete

THE HITZ